Direktlänk till inlägg 6 november 2017

Deadlines

Av Arga Läraren - 6 november 2017 04:00


Deadline Stoppur, Klocka, Symbolen



Deadlines i skolan finns inte. Eleverna tolkar alla deadlines som lärarens påhitt. Inget man behöver ta på allvar för läraren kan ju ändå inte göra något om texten kommer in en vecka eller en månad försent. Enligt Skolverket ska lärarna ta in det som eleven producerat och bedöma det. Vi ska inte sätta betyg på uppförande utan enbart på det inlämnade materialet. Jaja man har avrundat med att hinner man inte rätta så är det OK det kan inte eleven begära. Men ojoj de har inte varit ute i skolan där 50% lämnar in för sent och ändå kräver att bli bedömda och få betyg. 


Här borde vi lärare gå samman och skaffa en strategi. INGA uppsatser eller rapporter rättas på egen tid.  De dateras och läggs i en hög och sist in sist att rättas. Hinner man inte så hinner man inte och då kan terminen gå och eleven bli utan bedömningsunderlag i vissa delar av kursen. Så gör inte många idag utan vi slår alla knut på oss för att hinna rätta och bedöma sista månaden på kursen när helt plötsligt inkorgen blir full av texter samtidigt som all betygsättning ska göras och omdömen ska skrivas. Detta är värst på ungdomsgymnasiet. Jag tycker synd om mina kolleger varje år när eleverna i slutet av maj HELT plötsligt kommer på att de inte lämnat in sina uppgifter. 


En gång hade jag en eleven som lämnat in försent. Sent på fredagen trillade texten in i min inkorg. Jag hade inte tid att rätta den under helgen för jag hade annat för mig. Jag är ju ledig på helgerna. Klassen eleven gick i var den jag mötte klockan 8 på måndagsmorgonen. Eleven kommer lite sent till lektionen och sätter sig på sin plats och säger "har du rättat min text?" Nej svarade jag. Då undrar eleven vad jag gjort hela helgen. Då talade jag om för eleven att jag har faktiskt ett privatliv och jag är ledig på helgerna. Det tar inte slut här tyvärr. Någon elev berättade detta för rektorn som ifrågasatte att jag svarat på det sättet. Jag fick känslan av att inte ens min rektor ansåg att jag hade rätt till ett privatliv och min lediga helg. Alla tar för givet att lärare jobbar gratis på helger och kvällar. Tyvärr så är det en sanning på många skolor. Ni lärare som läser detta kan lika bra erkänna att så är fallet. Ni är lojala mot eleverna och ni vet att ert arbete är viktigt för elevernas framtid vare sig ni får betalt för det eller ej. (och så tycker man att lärare har för mycket fritid, vilket skitsnack!)


Vi lärare är humanister hela högen och ser en människa bakom varje elev och vi gör allt vi kan för att hjälpa dem. Ibland undrar jag däremot om vår goda vilja är detsamma som att curla eleverna. När vi enligt Skolverket tar in allt och bedömer allt oavsett när det kommer in så talar vi ju samtidigt om att vi låter eleverna styra vår tid. Varje uppgift som lämnas in sent stör ju min planering. Jag och säkert många andra lärare planerar ju så att man inte ska ha alla inlämningar samtidigt för att på så sätt även få tid till rättning och bedömning. När då 50% av texterna inte kommer in i tid så stör det ju min planering och min tid. Istället kan då klass A:s uppgifter komma in samtidigt som klass B ska lämna in sina uppgifter. Jaja tycker du nu kanske om bara 50% lämnar in i tid så kvittar ju det för då kan man man ju ta av klassBtiden till klass A. Men nu är det ju så att man ska inte tro att de där 50% procenten kommer in en vecka sent - när de kan trilla in 2-3 månader senare så där lagom till terminens slut. Uppgifter som skulle ha lämnast in innan jul kan trilla in i maj. Då kräver och begär eleverna att det ska rättas och bedömas och jag som lärare kan inte göra mycket mer än hävda att jag gör det när jag har tid - blir man riktigt irriterad så kan man säga OM jag har tid. Det är då det där hjärtat kliver in och man vänder in och ut på sig för att man vill ju inte vara den lärare som sabbar eleven framtid med att inte kunna godkänna dem för att man inte rättat de uppgifter man faktiskt har fått in. Det handlar ju om en ung människas framtid inte om min tid i maj månad.


När man då öppnar den där sent inlämnade texten så ska den bedömas enligt samma kriterier som den text som lämnades in tre månader tidigare. Här har jag hört olika strategier. Det finns de som säger att en sent inlämnad text kan bara få E. Detta på grund av att eleven inte gjort den på den utsatta tiden och på så sätt haft betydligt mer tid på sig att skriva och lösa uppgiften. Men håller detta enligt Skolverket? Tyvärr tror jag inte det utan varje sent inlämnad text som ska bedömas enligt samma kriterier som alla de andra texterna. Det finns nämligen inget i betygskriterierna eller i centrala innehållet som säger att eleven måste följa lärarens planering.


Jag tror att vi skulle tjäna på att införa betyg i uppförande. Kriterierna kan jag tala om. 

  • Komma i tid
  • Lämna in i tid
  • Sitta på sin plats
  • Inte använda mobilen på lektionerna
  • Anmäla frånvaro
  • Visa respekt mot lärare och klasskamrater
  • Använda ett vårdat språk 
  • Inte störa på lekionerna
  • Lämna klassrummet snyggt efter sig
  • Inte äta på lektionerna (dricka vatten är OK)

Inga konstiga kriterier alls utan sådant man förväntar sig av eleverna den dag de ska ut i arbetslivet. Jag tror att vi måste våga ställa krav. Och jag lovar att varenda en lärare vågar detta bara de får lov. Men idag får man inte ställa de kraven. Det finns inga konsekvenser för den elev som hellre uppdaterar sitt instagramflöde än lyssnar på läraren. Komma försent är inga problem. Läraren måste ju släppa in mig så jag missar ju kanske bara 5-10 minuter. Men de första minuterna är ju inte så viktiga för läraren har ju ändå inte hunnit komma igång. 


Mobilen är ett gissel. Jag älskar min mobil så jag kan förstå eleverna, men den styr deras liv. De måste lära sig att lägga den ifrån sig. Många gånger har jag sett elever som skruvar lite oroligt på sig. Varför? Jo mobilen ör satt på ljudlöst med vibration och den har just surrat till i fickan. Allt fokus på vad jag som lärare säger försvinner. Hur ska de lösa detta dilemma? De kan ju inte ta fram den och läsa det där viktiga meddelandet. Undrar vad det står? Undrar vem som skrev? Allt fokus är på det där olästa meddelandet. Men man kan ju bli kissnödig för på toa får man ju alltid gå. Då kan man gå ut och kolla mobilen så att man inte har missat nåt livsviktigt. Japp så får det blir.


Jag tycker att skolan måste ta ett samhällsansvar och lära eleverna de regler som gäller ute i det riktiga livet. Kommer man försent till arbetet lika ofta som man kan komma försent till lektionerna är detta saklig grund till uppsägning. Anmäler man inte sin frånvaro så är det också saklig grund till uppsägning. Ordervägran kan vara saklig grund till uppsägning. Att inte visa respekt gentemot chefer och medarebetare kan vara saklig grund till uppsägning. Så mycket av det som man tvingas tillåta i skolan är sådant som kan leda till uppsägning från ett arbete. Ingen arbetsgivare hade accepterat detta beteendet hos sina anställda som läraren tvingas acceptera i sitt klassrum. Tänk om jag som lärare skulle ha samma inställning som eleverna - ja då hade jag fått sparken.


På ett bygge kan det bli dryga kostnader om man inte blir klar i tid. Då får man betala straffavgifter. Där kan en sen inlämning kosta miljoner. Misskötsamhet, samarbetssvårigheter, inkompetens och dåliga arbetsprestationer kan vara personliga skäl och saklig grund till uppsägning. Mycket av detta tillåter skolan för att Skolvereket säger att det är inte samma regler som gäller i skolan som i arbetslivet. I skolan ska allt accpeteras för att det finns skolplikt. Visst alla ungar ska gå i skolan men kasnke inte i samma skolform allihop. Man kanske ska införa de där småklasserna som fanns förr dit läraren kan förpassa den som stör och ställer till det för sina klasskamrater. De som vill lära sig och som kommer i tid är de som förlorar på att de har kamrater som inte gör det. Det är deras tid i klassrummet som går åt för att andra elever kommer sent och sedan stör på lektionerna. Är inte de flitiga barnen värda en lugn arbetsmiljö och ett tryggt klassrum? Fokus och tid läggs allt för ofta på den som inte sköter sig och den som sköter sig får klara sig mer eller mindre själv för tiden finns inte att ge dem lika mycket tid som de som inte sköter sig. Det läggs mer tid på den elev som riskerar få ett F än den elev som riskerar att få ett B istället för ett A. Detta för att det är de krav man ställer. Bästa läraren är den som inte har några F bland sina elever inte den som har flest A i sitt klassrum. Jag har hört om en lärare som fick frågan "Vad säger du om jag säger att jag skjuter dig om du sätter F? på anställningsintervjun. (detta är en sant) Det visar hur viktigt det är att alla blir godkända inte att alla har rätten att nå sin egen fulla potential. För är bara alla godkända så är rektorn och skolverket glada. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Arga Läraren - 26 juni 2018 09:10

Vinstutdelningsbegränsning. Om en välfärdsverksamhet under längre tid inte når en väsentlig del av de uppställda kvalitetsmålen och inte vidtar nödvändiga åtgärder ska möjligheten till vinstutdelning, på huvudmannanivå, kunna begränsas eller helt upp...

Av Arga Läraren - 25 juni 2018 12:34

Jag är inte emot vinster i välfärden så länge de är begränsade. Att det som idag flyttar pengar som ska gå till barnen till privata konton eller till och med utomlands är inte OK. Den som skapar en bra skola ska kunna tjäna en slant precis som alla a...

Av Arga Läraren - 25 juni 2018 10:02

Självklart är Durmaz svensk, men vi har ett problem med detta. Jag hörde inte en enda som skriker han är svensk när man till exempel pratade om 15-åringen som sköt Vaktmästaren i Malmö. Han hade invandrarbakgrund och så beskriver man alla som...

Av Arga Läraren - 2 juni 2018 11:26

Om man ser skolan som en tjänst på marknaden är det rationellt att välja den tjänsteleverantör som ger bäst utdelning i form av bäst betyg för minst insatt arbete.   Om man ser skolan som en bildningsinstitution ska alla barn få verkliga kunskape...

Av Arga Läraren - 1 juni 2018 12:24

Jag lovade att skriva ner mina tankar om upphandlingsavtal. Ni kanske redan förstår att det är nåt jag inte gillar. det gör vissa saker billigare men andra dyrare.    Det stora problemet med ett upphandlingsavtal är att man förhandlar om vissa sa...

Skapa flashcards