Alla inlägg den 16 november 2017

Av Arga Läraren - 16 november 2017 11:45

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/kriminella-ager-skolan-och-rektorn-ar-radd-18995


"Kriminella äger skolan och rektorn är rädd"

En rädd rektor, tonåringar som "äger skolan" och en kriminalitet som flyttar fram positionerna allt mer. Det är vänligt av Miljöpartiet att vilja skydda journalister mer, men när ska regering och riksdag se de offentliganställdas hotfulla arbetsmiljöer? frågar sig Nuri Kino i en gästkrönika."


Varför har det blivit så här? För så här är det tyvärr mer eller mindre på olika skolor runt om i landet. Är det konstigt att resultaten uteblir? Det j-liga är att det sker på bekostnad av de elever som vill lära sig och som vill ha en utbildning. De stackarna sitter i skolor tillsammans med buset som tillåts härja och har tagit över. Vad har de duktiga för möjligheter när man inte ens kan flytta de som stör och styr. 


Jag har själv utkämpat dessa maktkamper med elever på en skola jag jobbade på och jag kan tala om att det är inte lätt. Jag har blivit både hotad och slagen av elever på grundskolan. Tyvärr är jag inte den enda lärare som blivit utsatt av dessa "unga ligister" som försöker kontrollera skolan. Det är inte kul att vittna mot elever i rättegångar. Där man får möta hela släkten redan i korridoren utanför. Där är de allihop för att stötta sonen, ja för det är oftast sönerna, som är åtalad för hot och kränkningar. Jag hotades  med att man skulle sabotera bilen och jag skulle akta mig för man kunde skada mig med. Nu var eleven en av niorna som hade fyllt 15 och därför kunde straffas. Skolan anmälde och det gick till åtal. Men oftast är det så att eleverna är under 15 och kan därför inte straffas. Det skrivs en incidentrapport som tyvärr hamnar i högen bland alla de de andra som man inte hunnit ta itu med. Vad kan en rektor eller en lärare egentligen göra? Inte mycket föräldrarna kallas in på samtal och ibland blir "straffet" hemundervisning. Det är då man kan undra vem som egentligen straffas, lärarna eller eleverna? Hemundervisning innebär nämligen ofta extra arbete för lärarna som ju redan har så det räcker at göra. De ska planera lektioner och uppgifter till eleven som sitter hemma och någon lärare ska sedan gå hem till eleven för att undervisa i hemmet. 


Politikerna måste vakna och det gäller alla inte bara de som just nu sitter vid makten utan hela högen som sitter i Stockhom och tycker en massa. Rektorer och lärare måste få verktyg som biter för att få ordning i klassrum såväl som i korridorer. Det är hemskt att se dessa 13-14-åringar springa runt och leka kungar. De hotar och skrämmer inte bara kamraterna utan även personalen. Jag har hört kolleger som rakt ut sagt att de är rädda för en elev. Jag har räddat lärare som fått bord och stolar kastade efter sig bara för att de ställer krav och inte lyder eleven. Det kan vara enkla krav som att eleven ska sitta ner och inte störa kamraterna. Den lärare som vågar ta en telefon från en av dessa elever är modig för komplikationerna kan blir hot, skadegörelse och till och med våld. Det är verkligen inte kul att komma ut till parkeringen för att kära hem och hitta sin bil repad längs hela sidan. Att få repad lack är inget ovanligt. Jag känner lärare som går flera kvarter för att slippa parkera på skolans parkering bara för att de är rädda om sina bilar. När man hör sådant kan man verkligen undra vem det är som bestämmer på skolan.


Eleverna vet att ingen på skolan kan göra nåt. Det är deras spelplan. Skolan är en skyddad plats och innanför skolans gränser gäller helt andra regler än ute på stan. På en skolgård kan man slåss, hota kränka och mobba utan att det blir några större konsekvenser. Dels är det för att de flesta eleverna är under 15 år dels är det för att man anser att det liksom hör till att det sker ett eller annat slagsmål på skolans område. Barn är ju barn - eller rättare sagt pojkar är ju pojkar och det är liksom bara en del av deras natur. Det värsta straffet är ett samtal hem och inget värre. Ett samtal hem till en redan trött förälder som fått samtalen om och om igen. En förälder som blir mer och mer less på att skolan inte gör något.


Värst är det för alla de som verkligen vill lära sig och som sköter sig. Jag har sett skräcken i ögonen på dessa elever när buset tar över matsalen. Jag har sett hur de krymper ihop i sina stolar och hoppas att de inte ska bli sedda när den stora killen från nian går förbi. Det är dessa elever vi sviker så grymt när vi inte tar itu med våldet och kränkningarna i skolan. De som inget gjort och som vill ha en dräglig arbetsmiljö. De eleverna sviker vi. Ärligt talat så är de fler än de som busar. 


Vi måste skydda de goda från buset. De har rätt att känna sig trygga i sin skola. De har rätt till ett tyst klassrum. De har rätt till en hel skola. Hur gör vi det? Kanske var de där OBS-klasserna inte så dåliga i alla fall. Kanske ska vi hitta andra former där vi kan flytta på buset. Att stänga skolor är kanske en lösning men den tror jag mindre på. Det innebär att alla inte bara buset flyttas. Att flyttas från skolan till annan ort eller i alla fall till en annan skolform för en tid vore kanske inte helt fel. MEN man ska flytta den som stör inte den som blir störd. Man ska flytta den som slår och mobbar inte den som blir slagen och mobbad. 


Vi är så rädda för att kränka någon att vi hellre inget gör. Den rädslan tror jag är farlig på lång sikt. Den ger makt till den som inte vill följa de gängse reglerna. Det finns en hel del konstiga anledningar till att jag blivit kallad rasist. En elev tyckte det var rasism att jag sa åt honom att inte spotta fröskal på golvet. En annan ungdom tyckte jag var rasist för att jag inte gillade att han sa hora till damen sidan om honom. Är du rasist, eller? Var det svar damen i den tysta delen av tåget fick till svar när hon bad killgänget att dämpa sig inne i den tysta delen. När väl en hade dragit rasistkortet så kom det fler. Damen som bara ville ha lugn och ro på vägen hem från jobbet och därför valt den tysta kupen var visst rasist för att killarna inte fick stampa och hojta där inne. Det syntes tydligt när de gick på att deras mål var att ta över den tysta kupen. Tyvärr gör detta att många dra sig för att säga till. Man orkar inte ta på sig rasistkoftan som egentligen inte passar och som kliar som bara den. Man är inte rasist för att man som svensk säger till en person med invandrarbakgrund att lugna ner sig, plocka upp eller helt enkelt vara tyst. 

Av Arga Läraren - 16 november 2017 09:17

Dagens snackis på FB! Nu ska lärarna ta större hänsyn till - särskilt beakta - resultaten på de nationella proven vid betygsättning. Detta kan man se som både bra och dåligt som allt annat. Men det har antagligen fått lite för stora proportioner. Massmedia har hjälpt till att blåsa lite extra vilket är deras jobb så ingen kritik där.


Utdrag ur regeringens proposition: "Vid betygssättning i en kurs som det ges ett nationellt prov i ska elevens resultat på det provet särskilt beaktas. Provresultatet eller resultat på delprov ska dock inte särskilt beaktas om det finns särskilda skäl."


Särskilt beaktas men inte om det finns särskilda skäl. Just formuleringen särskilda skäl öppnar ju upp den hel del för det som sätter betyg. Det gör även att resultaten på proven inte är allenarådande så där är det egentligen ingen förändring. Var finns då förändringen kan man ju undra? Jo det blir svårare att åberopa särskilda skäl för en hel klass/årskurs om man nu vill sätta högre betyg för alla vilket tyvärr skett på en del skolor. Det ju det som är bakgrunden till beslutet. 


Vissta ska man kunna sätta både högre och lägre betyg än vad resultatet på de nationella proven visar och det kommar man kunna även i fortsättningen. Det som blir svårare är att man som skola väljer att överlag sätta högre betyg än vad proven har visat. Man kan även i fortsättningen göra det om särskilda skäl föreligger. I min värld är just särskilda skäl att en elev stressar så mycket inför provet att resultatet blir missvisande. Detta händer för vissa elever som inte klarar pressen och då uppstår det ett särskilt skäl. Jag har under alla år som jag rättat de nationella proven tyckt resultatet på proven har stämt väl överens med den bedömning jag gjort av eleven. De nationella proven har mer eller mindre bara blivit en bekräftelse på att jag som lärare tänkt rätt och att min bedömning av elevens prestationer är på rätt nivå. Visst har jag mött elever som totalt klappat ihop och där reslutatet inte varit det jag förväntat mig men de eleverna har jag ju alltid haft tid att testa igen och möjligheten att titta på hur de mött kunskapskraven tidigare. Jag ser inte att den nya, skärpta, lagformuleringen kommer att påverka mina betyg något nämnvärt. Men jag hoppas att jag kan se att det blir en mer jämlik betygsättning där skolor som överlag putsat reslutaten och sett lite mellan fingarna på betygkriterierna får det lite svårare.  


Skolinspektionen har ju sett att det på vissa skolor sätts högre betyg överlag och det är detta man vill motverka. Jag tycker det är bra för att det fria skolvalet ska inte vara det som påverkar betyget för att det finns skolor som eleverna vet ger bättre betyg och där det är enklare att nå toppbetygen. Detta är tyvärr en sanning vi lever med. Jag har själv mött elever som bytt skola för att på så sätt få det enklare att nå målen för de högre betygen. Kan en skärpning av lagen lindra, bota är väl för mycket begärt, detta fenomen så är det bra för alla parter. Att få betyg som inte stämmer med kunskapsnivån är inte bra och det straffar sig i nästa steg. Den som i nian får betyg som inte stämmer med kunskaperna får det svårt på gymnasiet och det samma gäller för gymnasieleven  som fått glädjebetyg när den går vidare till universitet eller högskola. 



För den som vill läsa propositionen så finns den här .



Skapa flashcards