Direktlänk till inlägg 18 november 2017

PK PK PK

Av Arga Läraren - 18 november 2017 04:00

Allt ska vara så in i nordens korrekt hela tiden. Man kan inte säga vad man tycker och tänker utan man måste väga orden innan. Risken är att om man tycker något som inte passar så får man kommentaren "Och du ska vara lärare". Herregud ja! Surprice - lärare har också åsikter. 


Vi måste lära oss skilja på person, beteende och åsikter. Bara för attjag inte tycker att Burka och Niqab inte hör hemma i skolan eller i Sverige överhuvudtaget så innebär inte det att jag är rasist eller islamofob. Det innebär enbart det att jag inte tycker att kvinnor ska behöva täcka sig på det viset. Jag tycker inte heller att man ska ha uppdelade badanläggningar där inte kvinnor och män kan bada samtidigt. Jag gillar inte heller att man i skolor sätter barnen i olika delar av bussen bara för att de är av olika kön. Jag blir även förbannad när jag hör mina kvinnliga elever berätta om hur de har det. Kvinnor som lever skyddade för att de valt att ta av sig slöjan och inte velat gifta sig med den som släkten valt. På grund av att de stått upp för sig själv så ska de dö. De ska dö för att de tagit av sig slöjan. Utan slöja är de horor och dåliga muslimer. Detta gör mig helt enkelt riktigt arg. Jag har även mött kvinnor som knappast vågar gå på lektioenrna på SFI för att det är en manlig lärare och hon vet att när hon kommer hem får hon stryk för att hon hälsat på och tilltalat en man. Den mannen var läraren. Tänk om kvinnan skulle satt sig sidan om en man i klassrummet...ojoj ... då hade hon nog varit både gul och blå dagen efter. (kvinnan är inte kvar med mannnen som slog längre)


Jag är varken rasist eller islamofob för att jag inte gillar att mannen har makt över kvinnorna. Jag kritiserar detta system oavsett etiskt ursprung. Kvinnor måste få styra och besämma själva vem de pratar med och vem de umgås med. Jag har precis rättat en text där eleven berättar om hur en kvinna blir bortgift mot sin vilja. Hon får inte gifta sig med den man som hon älskar utan måste gifta sig med den man som familjen har valt. Jag möter detta på olika sätt var och varannan dag. Att jag inte gillar detta gör mig inte till rasist, feminst ja, men rasist nej!


Vi måste våga kritisera systemfelen. För att man kritiserar systemen innebär inte att man kritiserar personerna. Vi måste kunna kritisera olika religioner, olika politiska beslut och det ökande våldet utan att kallas för rasister. Det har inte med rasism att göra. Det skjuts hej vilt i våra storstäder men gud nåde den som vågar säga nämna etiskt ursprung när man diskuterar detta. Den personen är ju rasist. Antisemitismen ökar i Malmö men gud nåde den som vågar säga att det är muslimer som ligger bakom - den personen är ju rasist. Kritisera heller inte tiggeriet som ökar för om du inte gillar att det sitter tiggare utanför affären så är du ju rasist, eller hur?


Det roliga är att de enda som kan vara rasister är svenskar. Hur gick det till? Omvänd rasism vad är det? Är inte rasism rasism oavsett vem som hatar en annan etisk grupp? Är det inte lika rasistiskt att säga svenne som att säga blatte? Kan en "icke-svensk" dömas för hatbrott mot en svensk? 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Arga Läraren - 26 juni 2018 09:10

Vinstutdelningsbegränsning. Om en välfärdsverksamhet under längre tid inte når en väsentlig del av de uppställda kvalitetsmålen och inte vidtar nödvändiga åtgärder ska möjligheten till vinstutdelning, på huvudmannanivå, kunna begränsas eller helt upp...

Av Arga Läraren - 25 juni 2018 12:34

Jag är inte emot vinster i välfärden så länge de är begränsade. Att det som idag flyttar pengar som ska gå till barnen till privata konton eller till och med utomlands är inte OK. Den som skapar en bra skola ska kunna tjäna en slant precis som alla a...

Av Arga Läraren - 25 juni 2018 10:02

Självklart är Durmaz svensk, men vi har ett problem med detta. Jag hörde inte en enda som skriker han är svensk när man till exempel pratade om 15-åringen som sköt Vaktmästaren i Malmö. Han hade invandrarbakgrund och så beskriver man alla som...

Av Arga Läraren - 2 juni 2018 11:26

Om man ser skolan som en tjänst på marknaden är det rationellt att välja den tjänsteleverantör som ger bäst utdelning i form av bäst betyg för minst insatt arbete.   Om man ser skolan som en bildningsinstitution ska alla barn få verkliga kunskape...

Av Arga Läraren - 1 juni 2018 12:24

Jag lovade att skriva ner mina tankar om upphandlingsavtal. Ni kanske redan förstår att det är nåt jag inte gillar. det gör vissa saker billigare men andra dyrare.    Det stora problemet med ett upphandlingsavtal är att man förhandlar om vissa sa...

Ovido - Quiz & Flashcards