Direktlänk till inlägg 22 november 2017

Bedömning Nationella Prov

Av Arga Läraren - 22 november 2017 11:16

Skolinspektionen har rättat NP! Deras bedömningen stämmer inte med den rättande lärarens.  Oftast är det dock till elevens fördel så det är inget som eleverna förlorar på. Är det någon som rättat NP som blir förvånad över att matriserna tolkas olika? Jag tror knappast det. Det borde inte vara så men matriserna ger utrymme för tolkningar. 


Exempel från en matris i svenska år 9:


E: Elevens exempel är relevanta och något utvecklande, men begränsade till bråk mellan enskilda individer eller mycket allmänt hållna.


C: Elevens exempel är relevanta och det finns en fördjupning/utvidgning av resonemanget till en generell nivå om bråk mellan människor.


A: Elevens exempel är välfunna och det finns ett generellt resonemang om bråk mellan människor vilket bidrar till textens läsvärde.


Här ska man som lärare veta skillnaden mellan relevanta och välfunna, mellan något utvecklade och det finns en fördjupning/utvidgning, mellan en generell nivå och ett generellt resonemang och så ska man då bedöma om texten har ett läsvärde. Är det konstigt att lärare inte bedömer exakt lika?  Bara tolka kriterierna är svårt. Räknar man på fullaste allvar med att gränserna är solklara? Det handlar inte bara om att tolka orden i matriserna utan även om att den tolkning man gör ska vara gränsen mellan olika betyg. 


När man i NP-matrisen för textbedömning under helhetsbedömning (år 9) läser :


E - Textens innehåll och form är i huvudsak anpassade till syfte, mottagare och kommunikationsituation dvs. att ge läsarna av ungdomstidningen Nu perspektiv på bråk.


C: Textens innehåll och form är relativ väl anpassade till syfte, mottagare och kommunikationsituation dvs. att ge läsarna av ungdomstidningen Nu perspektiv på bråk.


A: Textens innehåll och form är väl anpassade till syfte, mottagare och kommunikationsituation dvs. att ge läsarna av ungdomstidningen Nu perspektiv på bråk.


Det enda som skiljer mellan de olika betygstegen är det som jag fetstilat. Och oavsett om det är år 9 , sva1,2 eller 3 så är orden de samma så det är upp till läraren att veta vilken nivå de ska ligga på i de olika kurserna. Detta är lärare oftast väldigt duktiga på och de vet instinktivt var gränserna går. Men det är och förbli subjektivt. På en skola kan man diskutera och prata om det men oftast stannar samtalet på den skolan och går inte längre. Detta innbär att läarrae på en och samma skola gör samma bedömning men den kan sedan skilja gentemot en annan skola.


Det som förvånar mig är att Skolinspektionen är förvånade. Sedan undrar jag vad det är som gör att de har tolkningsföreträde. Hur kan det vara så att juse deras tolkning av kriterierna är den rätta? Om man sedan betänker att deras uppgift är att leta fel så gäller väl det här med. Hur vet vi att de har en klar bild av skillanden mellan i huvudsak anpassade och relativt väl anpassade? Så vad är det som säger att deras rättning är den rätta?

 
ANNONS

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Arga Läraren - 26 juni 2018 09:10

Vinstutdelningsbegränsning. Om en välfärdsverksamhet under längre tid inte når en väsentlig del av de uppställda kvalitetsmålen och inte vidtar nödvändiga åtgärder ska möjligheten till vinstutdelning, på huvudmannanivå, kunna begränsas eller helt upp...

Av Arga Läraren - 25 juni 2018 12:34

Jag är inte emot vinster i välfärden så länge de är begränsade. Att det som idag flyttar pengar som ska gå till barnen till privata konton eller till och med utomlands är inte OK. Den som skapar en bra skola ska kunna tjäna en slant precis som alla a...

Av Arga Läraren - 25 juni 2018 10:02

Självklart är Durmaz svensk, men vi har ett problem med detta. Jag hörde inte en enda som skriker han är svensk när man till exempel pratade om 15-åringen som sköt Vaktmästaren i Malmö. Han hade invandrarbakgrund och så beskriver man alla som...

Av Arga Läraren - 2 juni 2018 11:26

Om man ser skolan som en tjänst på marknaden är det rationellt att välja den tjänsteleverantör som ger bäst utdelning i form av bäst betyg för minst insatt arbete.   Om man ser skolan som en bildningsinstitution ska alla barn få verkliga kunskape...

Av Arga Läraren - 1 juni 2018 12:24

Jag lovade att skriva ner mina tankar om upphandlingsavtal. Ni kanske redan förstår att det är nåt jag inte gillar. det gör vissa saker billigare men andra dyrare.    Det stora problemet med ett upphandlingsavtal är att man förhandlar om vissa sa...

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se