Direktlänk till inlägg 24 november 2017

En månad kvar...

Av Arga Läraren - 24 november 2017 07:15

till julafton!


De sista veckorna av terminen är här och med det kommer betygsstress och mycket annat. Det är nu som elever som riskerar få F börjar lämna in alla sina uppgifter för att få dem bedömda. Det är nu som många lärare är dränkta med jobb och dygnets timmar inte räcker. Fast majmånad är nog trots allt snäppet värre. Jag ser kolleger som sliter som djur varje december och varje maj. Har man 50-100 elever som ska ha betyg till jul så innebär det att man verkligen har mycket att göra. Att som jag jobba på komvux gör att det är lite lugnare. Även om eleverna där oxå lämnar in sista minuten och förväntar sig att läraren ska rätta och bedöma. 


Sena inlämningar är ett gissel och ställer till det för lärarna. När jullovet kommer är det verkligen välbehövligt. Tyvärr vet jag att det är många lärare som inte har möjligheten att verkligen vara lediga. De måste jobba under lovet på sin fritid. De roddar och fixar för att hinna fira jul. Många julklappar inhandlas de där dagarna men är ledig innan julafton för innan dess har man inte haft tid eller orkat. Sedan kommer julafton med alla de krav som julen står för. Men det är ju mysigt och familjetid. Har läraren sedan turen att kunna njuta fram till och med annandagen så har den tur. Men sedan börjar vårterminen knacka på dörren. .Den ska planeras. När datorn öppnas ser man att det ramlat in uppgifter från lediga elever...suck...lika bra att rätta dem så man kan starta vårterminen med en tom inkorg. 


Men med tanke på hur snabbt denna termin har gått så är det snart sommarlov. Och då hoppas jag på bättre väder än årets sommar bjöd på.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Arga Läraren - 26 juni 2018 09:10

Vinstutdelningsbegränsning. Om en välfärdsverksamhet under längre tid inte når en väsentlig del av de uppställda kvalitetsmålen och inte vidtar nödvändiga åtgärder ska möjligheten till vinstutdelning, på huvudmannanivå, kunna begränsas eller helt upp...

Av Arga Läraren - 25 juni 2018 12:34

Jag är inte emot vinster i välfärden så länge de är begränsade. Att det som idag flyttar pengar som ska gå till barnen till privata konton eller till och med utomlands är inte OK. Den som skapar en bra skola ska kunna tjäna en slant precis som alla a...

Av Arga Läraren - 25 juni 2018 10:02

Självklart är Durmaz svensk, men vi har ett problem med detta. Jag hörde inte en enda som skriker han är svensk när man till exempel pratade om 15-åringen som sköt Vaktmästaren i Malmö. Han hade invandrarbakgrund och så beskriver man alla som...

Av Arga Läraren - 2 juni 2018 11:26

Om man ser skolan som en tjänst på marknaden är det rationellt att välja den tjänsteleverantör som ger bäst utdelning i form av bäst betyg för minst insatt arbete.   Om man ser skolan som en bildningsinstitution ska alla barn få verkliga kunskape...

Av Arga Läraren - 1 juni 2018 12:24

Jag lovade att skriva ner mina tankar om upphandlingsavtal. Ni kanske redan förstår att det är nåt jag inte gillar. det gör vissa saker billigare men andra dyrare.    Det stora problemet med ett upphandlingsavtal är att man förhandlar om vissa sa...

Skapa flashcards