Alla inlägg den 25 november 2017

Av Arga Läraren - 25 november 2017 10:24

Läste häromdan ett inlägg på FB (kommer tyvärr inte ihåg var) där trådskaparen ifrågasatte varför man inom skolan envisas med att skriva brev. Min första spontana tanke var "det är ju självklart att man ska kunna skriva ett brev" men när jag nu tänkt lite på det så är jag inte så säker på att jag tycker att det är så självklart längre. 


Vem skriver brev idag? Förutom formella brev i sitt arbete. Privat skriver man inte längre brev utan man mejlar och smsar varandra istället. Jag ska kanske byta ut mina egna brev-uppgifter till mejluppgifter. Kanske är det dags att titta på genren mejl och se vilka skrivregler som bör gälla när man mejlar. När jag då funderat på breven så dyker en annan genre upp som jag har någonslags hatkärlek till och det är krönikan. Jag älskar en bra och välskriven krönika. De duktiga krönikörerna har en fantastisk förmåga att att skriva om vardagen med humor, ironi och satir. Men att skriva krönika är svårt. För många av mina andraspråkare är det nästintill omöjligt. Men av någon anledning så hänger denna kvar den med och den dyker upp på NP-skrivande mellan varven. Här borde man kanske byta ut krönika mot att blogga. De flesta av våra elever vet vad en blogg är och många bloggar själv. Krönika är ett ord de sällan möter och nästan ingen "normal" människa skriver krönikor. Texttyperna tangerar att vara ganska lika men för eleverna tror jag det kan kännas tryggare att skriva ett blogginlägg om ett ämne än att skriva en krönika. 


Det finns säker fler genrer som börjar gå ur tiden tack vare dagens digitaliserade värld. Skolverket inför digitalisering i alla kursplaner hoppas de även uppdaterar sitt tänk vad gäller skrivuppgifter på NP där brev och krönika fortfarande dyker upp då och då. Brev på engelskan och krönikan på svenskan. 


Skapa flashcards