Direktlänk till inlägg 6 december 2017

Urkund - plagiatkontoll

Av Arga Läraren - 6 december 2017 07:56

Urkund i alla ära men våra, i alla fall mina, hittar olika sätt att komma kring det och lura Urkund.


Ett sätt är att innan de skickar in texten så sätter de ett citattecken i början och ett citatecken i slutet på så sätt ser urkund det som ett citat och reagerar inte. Hoppas att det är en bluff, men är rädd för att det funkar. Har en elev citerat så har den anser Urkund. Jag vet inte om detta fungerar men jag har hört att man sätter ut vita citattecken mot den vita bottnen så syns de ju inte ens. 


Jag kontakade Urkund för ett tag sedan och frågade varför de inte hittade texter från till exempel Mimers brunn och fick då svaret att Urkund inte klarade av sidor med aktiv reklam. Så om det på sidan visas reklam som bytas ut så kan Urkund inte hitta texten på sidan. Det är därför som Urkund inte visar att en elev varit inne på Mimers brunn och hämtat sitt material. För de har saker på sin sida som byts ut med jämna mellanrum. Så genom att lägga in reklam på sina sidor har Mimers brunn hjälpt eleverna att plagiera.


Följande kommentarer om Urkund hittar jag när jag googlar och läser på bland annat Flashback.


Sen det andra problemet är att Urkunds databas har blivit för stor nu vilket gör att många texter fastnar även om de inte har något med varandra att göra. Man kan inte skriva texter på så många unika sätt vilket gör att stycken på 3-4 rader ofta är lika hos många uppsatsskrivare. Så urkund kan i princip bara användas för att se om längre stycken KAN vara plagierade eller ej.


Jag har inte orkat söka igenom 49 sidor, men jag har gjort så att jag sätter ett "o" mellan varje ord och färgar sedan o:et till samma färg som bakgrunden, så det ser ut som ett mellanrum men det Urkund registrerar det som ett ord. Dock så gör jag detta endast på korta stycken, så att det inte ska se konstigt ut om man kollar antal ord.
 
Här är en sida som klart och tydligt berättar om hur man ska lura Urkund. Fem punkter på hur man kan komma förbi Urkunds koll med sitt fuskande.

Sedan har vi problemet att elever översätter från andra språk. Då hittar inte Urkund texten. Jag har hittat texter på flera olika språk som jag inte behärskar. Jag låter Google översätt översätta till det språk jag vet eleven talar. Sedan klipper jag en del ur texten och googlar den och allt för ofta hittar jag då ursprungstexten på elevens modersmål. 


Jag tycker det är jobbigt med allt plagierande. Det värsta är nog när jag kommer på dem och ser hur de har gjort. Det känns som om de tycker att jag är urdum som inte fattar att de klipper sin text från nätet. Jag blir frustrerad när jag kan se att det har fuskats men inte kan komma på hur. Har man som jag svenska som andraspråk så kan man se hur den språkliga kvaliten skiftar i en text. De delar som de skrivit själv har inte samma språkliga nivå som det som de på något sätt hittat nån annanstans. En elev jag haft kan jag ge mig hundan på hade en spökskrivare. Jag fick in ganska bra texter. Men de var på en helt annan nivå än de som eleven skrev för hand i klassrummet. Och när jag bad honom ta bort en del av texten och ersätta den med en del som följde instruktionerna kunde eleven inte detta. 


Plagierandet är enligt mig ett stort problem. Är det bara jag som tycker det är jobbigt och att det tar tid som jag skulle kunna använt till vettigare saker? Vad är era erfarenheter av Urkund? 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Arga Läraren - 26 juni 2018 09:10

Vinstutdelningsbegränsning. Om en välfärdsverksamhet under längre tid inte når en väsentlig del av de uppställda kvalitetsmålen och inte vidtar nödvändiga åtgärder ska möjligheten till vinstutdelning, på huvudmannanivå, kunna begränsas eller helt upp...

Av Arga Läraren - 25 juni 2018 12:34

Jag är inte emot vinster i välfärden så länge de är begränsade. Att det som idag flyttar pengar som ska gå till barnen till privata konton eller till och med utomlands är inte OK. Den som skapar en bra skola ska kunna tjäna en slant precis som alla a...

Av Arga Läraren - 25 juni 2018 10:02

Självklart är Durmaz svensk, men vi har ett problem med detta. Jag hörde inte en enda som skriker han är svensk när man till exempel pratade om 15-åringen som sköt Vaktmästaren i Malmö. Han hade invandrarbakgrund och så beskriver man alla som...

Av Arga Läraren - 2 juni 2018 11:26

Om man ser skolan som en tjänst på marknaden är det rationellt att välja den tjänsteleverantör som ger bäst utdelning i form av bäst betyg för minst insatt arbete.   Om man ser skolan som en bildningsinstitution ska alla barn få verkliga kunskape...

Av Arga Läraren - 1 juni 2018 12:24

Jag lovade att skriva ner mina tankar om upphandlingsavtal. Ni kanske redan förstår att det är nåt jag inte gillar. det gör vissa saker billigare men andra dyrare.    Det stora problemet med ett upphandlingsavtal är att man förhandlar om vissa sa...

Skapa flashcards