Direktlänk till inlägg 28 januari 2018

Agenda om de nationella proven.

Av Arga Läraren - 28 januari 2018 12:30

Häromdagen såg jag Agenda om skolan och de nationella proven. (På svtplay så jag jag såg det när jag sett reaktioner på FB). Det jag (och tydligen andra) reagerade på är att Gymnasieminister Anna Ekström i slutet av intervjun säger "det är ju inte förrän i slutet av gymnasiet som likvärdigheten är viktig". Har hon ens fattar hur gymnasiet fungerar? Betyget i sve1 är lika mycket värt som betyget i sve3. Hur i helskotta kan det vara viktigare med likvärdighet i sve3 än i sve1?


Diskussionen handlade om att de tidiga nationella proven inte behövdes enligt Ekström för att att det var bättre att läraren i början av gymnasiet sysslade med undervisning istället för att rätta nationella prov. Det kna jag kanske hålla med om. Men jag håller även med Jan Björklund som säger att nationella prov är för att öka likvärdigheten i bedömningen. Det är ett av de argument som han tar upp flera gånger.


Debatten var väl som jag förväntat mig ända till vår Gymnasieminister kläcker ur sig att likvärdigheten är viktigare i slutet av gymnasiet. Vilket nedrans skitsnack! Alla betyg är lika viktiga! Alla betyg ska vara likvärdiga!  Antingen är det så att hon inte fattat hur dagens kurssystem fungerar på gymnasiet utan hon tror det är som det varit innan ämnena delades in i kurser. ELLER så är det så att hon förekommer den utredning som ska göras om att återinföra ämnesbetygen. Försa hon sig eller är hon okunnig? Det är frågan. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Arga Läraren - 26 juni 2018 09:10

Vinstutdelningsbegränsning. Om en välfärdsverksamhet under längre tid inte når en väsentlig del av de uppställda kvalitetsmålen och inte vidtar nödvändiga åtgärder ska möjligheten till vinstutdelning, på huvudmannanivå, kunna begränsas eller helt upp...

Av Arga Läraren - 25 juni 2018 12:34

Jag är inte emot vinster i välfärden så länge de är begränsade. Att det som idag flyttar pengar som ska gå till barnen till privata konton eller till och med utomlands är inte OK. Den som skapar en bra skola ska kunna tjäna en slant precis som alla a...

Av Arga Läraren - 25 juni 2018 10:02

Självklart är Durmaz svensk, men vi har ett problem med detta. Jag hörde inte en enda som skriker han är svensk när man till exempel pratade om 15-åringen som sköt Vaktmästaren i Malmö. Han hade invandrarbakgrund och så beskriver man alla som...

Av Arga Läraren - 2 juni 2018 11:26

Om man ser skolan som en tjänst på marknaden är det rationellt att välja den tjänsteleverantör som ger bäst utdelning i form av bäst betyg för minst insatt arbete.   Om man ser skolan som en bildningsinstitution ska alla barn få verkliga kunskape...

Av Arga Läraren - 1 juni 2018 12:24

Jag lovade att skriva ner mina tankar om upphandlingsavtal. Ni kanske redan förstår att det är nåt jag inte gillar. det gör vissa saker billigare men andra dyrare.    Det stora problemet med ett upphandlingsavtal är att man förhandlar om vissa sa...

Ovido - Quiz & Flashcards