Alla inlägg den 24 april 2018

Av Arga Läraren - 24 april 2018 08:54

Läser i skolvärlden om hur de äldre lärarna halkar efter i löneutvecklingen och hur unga mindre erfarna lärare får högre ingångslön än de som jobbat i många år. Detta drabbade mig på en skola. Det kom in lärare direkt från utbildningen utan erfarenhet som fick högre lön än vad jag hade. Jag påtalade det för rektorn och ställde ett ultimatum: Antingen höjer du min lön eller så slutar jag. Det blev ingen länehöjning så jag slutade och började på en annan skola med 5000 kronor mer i lön. Ska det verkligen behöva vara så?


Erfarenhet är inget värt! Tyvärr! Det som gäller är att man är en bra förhandlare och att man ser till att man kommer in så högt som möjligt. För när man väl kommit in sitter man fast och kan bara få löneförhöjning som alla andra. Många gånger känns det som att löneförhandlingarna är ensidiga. Som anställd kan man bara förhandla inom ett visst löneutrymme och även här är det svårt. Man måste göra så många saker som inte handlar om att undervisa för att nå högst på skalan. Kriterierna är redan belsutade om så ett läesamtal handlar oftare om vilka kriterier man uppfyllt eller inte uppfyllt. Om man är en duktig i klassrummet räcker inte. Nej man ska vara aktiv på flera olika sätt. Jag har mött kriterier som: Aktiv med att marknadsföra skolan. Intresserad av skolpolitiska frågor som berör skolan. Duktig på att nätverka i och utanför skolan.


När jag läser om de lärare som inte fick ta del av lärarlönelyftet och som känner sig kränkta blir jag mer än ARG. Är det så här man vill ha det? Ska duktiga lärare gråta för att de känner sig som andrasortering. Nåt fel måste det ju vara om man inte får lönelyft som de andra. Vill man ha en splittrad lärarkår? Vill man ha lärare som flyttar från kommun till kommun? Vill man inte att läraryrket ska vara ett attraktivt yrke? Ja då har man nog lyckats bra. Här har det två fackliga organisatiorna, Alliansen och de Rödgröna tillsammans skapat en ohållbar situation.

Skapa flashcards