Alla inlägg den 1 juni 2018

Av Arga Läraren - 1 juni 2018 12:24

Jag lovade att skriva ner mina tankar om upphandlingsavtal. Ni kanske redan förstår att det är nåt jag inte gillar. det gör vissa saker billigare men andra dyrare. 


Det stora problemet med ett upphandlingsavtal är att man förhandlar om vissa saker men inte alla hos en säljare. De som man begär pros på kan bli väldigt billiga men igengäld är annat skitdyrt.


En kollega och jag skulle göra eb beställning och blev jättenöja när vi hittade mappar för 25 öre styck. Kanon tyckte vi då kan vi köpa det till eleverna. 6 mappar var i olika färger skulle ju bli 1.50 per elev. Bra då kanske vi slipper löspapper som ligger i en enda hög i väskan. Men som vi bedrog oss. Priset var bara förhandlat för de svarta mapparna. Exakt likadana men i andra färger kostade 4:- styck.  Så de där 1.50 per elev blev snabbt. 20.25 vilket inte fanns i vår budget. Så det blev svarta mappar till alla ämnen. Tyvärr gick det ju inte ens att skriva på dem så att det syntes vilket ämne de tillhörde. Vår fina idé föll ganska platt.


Ett annat exempel är att En bok för alla kom till skolan för att visa upp sitt utbud. Gissa om jag blev glad när jag såg att de sålde bra böcker för 5:- styck. Jag trampade in till min rektor och sa - Jag vill köpa böcker!! Nä det går inte sa han. Vi har inget upphandlingsavtal med En bok för alla. Men sa jag fattar du att jag kan köpa en klassuppsättning för 150:- (30 böcker) det är vad tre böcker kostar normalt. NU hade jag som tur var en modig rektor som efter lite diskussioner insåg att det var för bra för att inte köpa böckerna. Jag fick köpa tre klassuppsättningar för 450:- Vi bröt mot lagen om upphandling men skolan tjänade drygt 4000:- 


Upphandlingsavtalen gäller bara de kommunala skolorna friskolorna handlar där det är billigast. Är papper på rea nånstans handlar där och sparar på så sätt pengar. En friskola hade utan att tveka handlat böckerna av En bok för alla. De kan köpa pennor på ett ställe och suddgummi på ett annat. Det kan inte de kommunala skolorna. 


Jag tycker att idén om upphandlingsavtal är bra teoretiskt men inte praktiskt. Det är inte bra att man låser sig till ett visst företag. Man måste kunna handla där det är och när det är som billigast. 

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards