Direktlänk till inlägg 2 juni 2018

Skolan som en del av marknaden

Av Arga Läraren - 2 juni 2018 11:26

Om man ser skolan som en tjänst på marknaden är det rationellt att välja den tjänsteleverantör som ger bäst utdelning i form av bäst betyg för minst insatt arbete.

 

Om man ser skolan som en bildningsinstitution ska alla barn få verkliga kunskaper för arbetslivet, för vidare studier och för ett liv som bildad medborgare.


Det där är citerat från en artikel i SvD men det summerar situationen på ett ganska bra sätt. Det summerar mina tankar på ett bra sätt i alla fall. Vilken skola vill vi ha?


Vi måste sluta se allt i kronor och ören och se till barnen som faktiskt är vår framtid.  Skolan är ingen tjänsteleverantör och eleverna är inte kunder. Skolan är en bildningsinstitution och eleverna är just elever. Så fort vi börjar se barnen i skolan som kunder så tappar vi fokus på vad det är som verkligen är viktigt. Bakom varje skolpeng finns det en människa, ett barn. Ett barn som litar på att vi gör vad vi kan för att förbereda dem så bra det bara går för vuxenlivet. Visst vill alla att detta ska ske så enkelt som möjligt men att lära sig tar tid och det måste få ta tid. Det är jobbigt och det måste få vara jobbigt. Vi måste ställa krav och kraven måste uppfyllas. Det är ju för livet vi utbildar barnen inte för betygen. 


Läs gärna hela artikeln här:

https://www.svd.se/aterskapa-skolan--utan-skadlig-nyliberal-logik#vmPKLw-comments

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Arga Läraren - 26 juni 2018 09:10

Vinstutdelningsbegränsning. Om en välfärdsverksamhet under längre tid inte når en väsentlig del av de uppställda kvalitetsmålen och inte vidtar nödvändiga åtgärder ska möjligheten till vinstutdelning, på huvudmannanivå, kunna begränsas eller helt upp...

Av Arga Läraren - 25 juni 2018 12:34

Jag är inte emot vinster i välfärden så länge de är begränsade. Att det som idag flyttar pengar som ska gå till barnen till privata konton eller till och med utomlands är inte OK. Den som skapar en bra skola ska kunna tjäna en slant precis som alla a...

Av Arga Läraren - 25 juni 2018 10:02

Självklart är Durmaz svensk, men vi har ett problem med detta. Jag hörde inte en enda som skriker han är svensk när man till exempel pratade om 15-åringen som sköt Vaktmästaren i Malmö. Han hade invandrarbakgrund och så beskriver man alla som...

Av Arga Läraren - 1 juni 2018 12:24

Jag lovade att skriva ner mina tankar om upphandlingsavtal. Ni kanske redan förstår att det är nåt jag inte gillar. det gör vissa saker billigare men andra dyrare.    Det stora problemet med ett upphandlingsavtal är att man förhandlar om vissa sa...

Av Arga Läraren - 30 maj 2018 08:03

Varför är det som det är i skolan idag?    Jag har funderat en del på det här och kommit fram till att skolpengen är en del av problemet. Ja jag skulle nog kunna säga roten till det onda.   Med skolpengen kom konkurrensen och vinstjagandet. S...

Ovido - Quiz & Flashcards