Alla inlägg den 13 december 2017

Av Arga Läraren - 13 december 2017 09:02

Det är december och jag har haft mycket dålig tid att vara arga men se det ska man ju inte vara när det är jul heller. När julen kommer ska alla vara glada även lärare. Jag vaktar nu terminens sista examinationer. Det är bra att ha nära jullovet för man ska ju se till att hålla sig sysselsatt. Jag har som tur var inte så många som kommer att skriva eller rättare sagt som kommer för att skriva. Det saknas en del i salen. Men men det är jag van vid. De kommer säkert någon till som kommer försent de tror att de kan flexa även när det är examinationer. 


Tid är ett problem i skolan. Lämna in i tid. Komma i tid. (som sagt nu kom en elev till men man ska vara glad att det bara var sex minuter sen) Komma ihåg tider. Hinna bli klar i tid.  Just nu vet jag att det runt om i landet fins kolleger som håller på att stupa av trötthet och som sliter nästan dygnet runt för att betygen ska hinna sättas och att så många sent inlämnade uppgifter som möjligt ska bli en del av bedömningen. När lovet kommer är läraren så trött att det nästan inte blir roligt att fixa inför julen. 


Innan jag blev lärare så bakade jag lussebullar och pepparkakor till Lucia varje år och tillsammans med barnen hade jag en hel dag som vi kokade julgodis på. Sedan jag börjat jobba som lärare har jag inte tid och ork. Nu ska jag baka lussebullar på torsdagkväll. Varför då? Jo vi ska ha en liten julfest i skolan för eleverna och då behöver vi lussebullarna. Så även baket är jobbrelaterat. Jag är som tur var nästan färdig med all rättning och de flesta betygen är satta så jag har en bra planering i år och hinner med lite mer än att jobba och sova. När jag bakar till eleverna så blir där lite bullar till barnen med. Ska man baka kan man lika bra baka mycket när man ändå skitar ner köket. 


Glad Lucia önskar jag er alla!

Ovido - Quiz & Flashcards