Alla inlägg under maj 2018

Av Arga Läraren - 30 maj 2018 08:03

Varför är det som det är i skolan idag? 


Jag har funderat en del på det här och kommit fram till att skolpengen är en del av problemet. Ja jag skulle nog kunna säga roten till det onda.


Med skolpengen kom konkurrensen och vinstjagandet. Skolpengen går till kommunen och till ägarna som sedan fördelar den till skolorna. Problemet inom de kommunala skolorna är att på väg till skolorna så minskar pengen en hel del. Och för att ta tillbaka en del av pengarna som skolorna får så tar kommunen en ganska hög hyra av skolorna. Sedan ska skolpengen även finansiera lönerna till en del chefer och tjänstemän som är anställda pav kommunen för att kontrollera skolan och fördela pengarna. Varenda krona som går till detta är pengar som tas ifrån elevens skolpeng. Exempel: Varje kommun och/eller stadsdel finns det en utbildningchef som i sin tur har ekonomer, jurister och andra tjänstemän under sig. 


Inom det privata försvinner inte pengarna iväg på samma sätt. Där finns oftast inte en massa chefer och tjänstemän som ska ha lön och som inte är aktiva i skolan. Visst finns det chefer men inte lika många som de kommunala skolorna har. Men här har man istället ett avkastningskrav. Det ska gå med vinst och vinsten lämnar skolan och hamnar i ägarnas fickor. Det finns en anledning till att riskkapitalisterna startat skolor och det är för att det finns pengar att tjäna. Avkastning blir det för de hittar lokaler som är billigare och de är inte uppbundna av idiotiska upphandlingsavtal. De driver skolorna billigare och kan därmed ta barnens pengar och ge dem till de som redan är rika. 


Skolpengen är det som styr verksamheten genom att skolan ska vara så billig som möjligt samtidigt som den ska ge så höga betyg som möjligt för höga betyg gör att man får fler elever. Fler elever ger mer pengar in i kassaflödet. 


Skolpengen hade varit bra och den hade gett alla barn en jättebra skola om den använts på rätt sätt och hamnat där den borde hamna. Nu hamnar en stor del av pengarna utanför skolan, i utbildningsnämndernas kassor och i riskkapitalisternas konton utomlands.


Upphandlingasavtalen är en annan diskussion som jag ska ta den med. Det är något av det dummaste som finns.

Av Arga Läraren - 24 maj 2018 08:49

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6959712

Sveriges Radio Publicerat onsdag 23 maj kl 22.08


Kunskapskraven är verkligen inte anpassade efter ålder och då  även mognad. Det som är ett problem med detta, enligt mig, är att detta är ett genusproblem. Flickor mognar fortare än pojkar så är det bara och det vet vi alla som jobbar på grundskolan. Pojkarna leker fortfarande på skolgården långt efter det att flickorna fått mer vuxna intressen och värderingar.


Ofta kommer det fram i debatten att flickor får högre betyg än pojkar. Detta är inte så konstigt då kunskapskraven är anpassade för flickor och inte för pojkar. De har svårt att hänga med på grund av att de mognar senare än flickor. 


En jämförelse som kommer upp i mitt huvud är det där med trafikmognad. Man får börja köra moped när man är 15 år och det är för att man då är mogen att analysera en trafiksituation. Men bara i lägre hastighet för man behöver fortfarande tid att hinna tänka över situationen. Men i skolan ska man redan innan man är 15 uppnå en analytisk förmåga på en nivå som är alldeles för hög.


Ibland när jag läser kunskapskraven undrar jag verkligen hur man tänkte när man skrev dem. Funderade man överhuvudtaget på hur barn fungerar. Har man tittat på deras mognadskurva? Har man sett hur mycket det skiljer mellan pojkar och flickor? 


Ofta tycker jag att de som skriver alla styrdokument är verklighetsfrämmande. När mötte de ett barn sist? När var de i ett klassrum. Bara för att man en gång själv gått i skolan är man inte expert på hur man ska rädda den sjunkande skolan. 


Av Arga Läraren - 23 maj 2018 16:38

Jaha där var man nu utkastad. Min profil var inte bra tydligen. Jag fick inte ha ett FB-konto under profilen Arga Läraren. Och jisses vad jag åkte ut snabbt. Det tog inte tre sekunder från det att jag fått mejlet tills allt var nersläckt så möjligheten att spara nåt den gick upp i rök.


Ja så nu är det bara att försöka hitta nya kanaler att debattera i. Twitter - hmmm kan man vinna ett presidentval genom att twittra kan man väl debattera skola där med, eller? Problemet är att jag och twitter inte är de bästa vänner. Men vi kan kanske bli om jag ger Twitter en chans att visa vad det går för. Jag twittrar under namnet Arga Läraren @ALararen och min profilbild är den här: 

 

 

Ja jag har även startat en sida på FB, https://www.facebook.com/argalararens/, där jag kommer att lägga ut en del material och kommentera det. Men det är ju inte samma sak när man inte kan ge sig in i de roliga debatterna på Aftonbladet, Skolvärlden eller andra sidor som lägger upp saker om som handlar om hur skolan ska skötas, drivas eller lärarnas löner. Sedan är det tyvärr även så att på flera sidor, som till exempel Skolvärldens sida, måste man ha ett FB-konto för att kunna kommentera. Så i princip tar de för givet att alla är på FB eller så vill de att alla ska vara på FB. Att knyta sitt kommentarsfält till FB tycker inte jag är snyggt. 


Jag hoppas att jag hittar nåt sätt att komma runt alla kontroller så att Arga Läraren kan blanda sig i debatten om skolan nu inför valet. Valet ja, suck! Resan till Almedalen blir inte av som jag hade velat för det har kommit allt för många andra oförutsedda utgifter det sista halvåret så jag får stanna hemma.

Ovido - Quiz & Flashcards