Alla inlägg den 13 februari 2018

Av Arga Läraren - 13 februari 2018 09:29

Idag kan man läsa i Sydsvenskan om lärare som inte får en ordentlig lunchrast. 42 % av lärarna säger att de bli störda under lunchen. Det är nog inte hela sanningen. Frågan är vem som blir störd under lunchen, Man borde lägga till frågan "Hur många äter vid skrivbordet medan de rättar eller planerar? Det är inte många lärare som får den där 30-minuterspausen som de bör ha. 


Lärare är nog de som jobbar flest gratistimmar. Tiden räcker inte men för att man som lärare ser elevernas bästa viktigare än den egna fritiden så läggs det otroligt många timmar på fritiden för att hinna med jobbet. De 45 timmarna man ska jobba i veckan (inklusive förtroendetiden) räcker oftast inte. Bara de nationella proven tar mycket tid i anspråk. När jag jobbade med år 9 hade jag 80 nationella prov i engelska (4 delar) och 40 i svenska (3 delar) Alltså 120 prov som skulle rättas och bedömmas och till sist föras in i statistiken. Låt säga att det tar 30 minuter per prov att rätta så är det ju lätt att räkna ut att det tar 60 timmar att rätta alla proven. Det är all förtroendetid i sex veckor. Så lång tid hade jag inte på mig utan det blev att jobba både kvällar och helger. Rektorn menade att det ingick i mina arbetsuppgifter och skulle fixas. Ja alla luncher åts medan jag rättade. 


Men lärare har ju såååå mycket ledighet. Vilket skitsnack vill jag skrika var gång loven kommer upp till diskussion. Vilka lov - inarbetad tid är vad det är. Och jag kan tala om att det är få lärare som inte jobbat in sina lpv med råge. Jag tror att man borde öka sommarlovet med minst två veckor för att kompenesera lärarna för alla gratistimmar de lagt under terminernas gång bara för elevernas bästa.

Ovido - Quiz & Flashcards